פנינת הלשון
יחידת־הוראה | שם | הנחיה לפעילות |
---|---|---|
יחידת הוראה 1 | כיצד קובעים, איזו צורה תקנית ? |
|
האם נכון לומר בגלל ש... |
|
|
ממשק או מנשק? |
|
|
פורטל או פורטן |
|
|
על קוצו של יוד |
|
|
בינלאומי או בין-לאומי? |
|
|
על קוצו של יוד | שפה הדבורה (משלב לשוני בלתי-פורמלי) אנו לא מקפידים על לשון תקנית, לפעמים כדי שהשיחה תהיה קולחת יותר. בשפה הכתובה (משלב לשוני פורמלי) עלינו להקפיד על תקינות הלשון, בעיקר לאור העובדה, שאנו מנחילי הלשון העברית. ברצוני לחדד כמה טעויות נפוצות: 1. עולים מערביים – יוצאי ארצות המערב: ארה"ב, מערב אירופה (צרפת, אנגליה), בלגיה, הולנד, קנדה, אוסטרליה; להבדיל מיוצאי חבר המדינות (בריה"מ לשעבר): רוסיה, אוקראינה, ליטא, לטביה, קזחסטאן, גיאורגיה ועוד, שאינם מערביים. 2. שיעור ממוחשב: שימוש במחשב (מצגות, סרטונים, קטעים להאזנה), אם באמצעות הדיסק הקשיח, הדיסק-און-קי או דיסק סי.די, ללא חיבור לאינטרנט. 3. מילים לועזיות אפשר לכתוב עם א' ובלי א' : שתי הצורות נכונות: קלסי / קלאסי ; פונקציונלי / פונקציונאלי ; רציונלי / רציונאלי ; אופציונלי / אופציונאלי וכו' ; אך א' תופיע רק אחרי תנועת קמץ. 4. המונח: "ברירת מחדל" משמעותו: האפשרות הראשונה שעולה (במחשב: האפשרות, שנותנת התוכנה, והיא ניתנת לשינוי לפי בחירת המשתמש). רווח השימוש במונח זה במשמעות: האפשרות, שבחרנו בה בלית ברירה (הרע במיעוטו), ואין זה נכון. 5. בכתיב חסר ניקוד (כתיב מלא) לא מוסיפים ו' לציון תנועת 0 (או) , כאשר במקור המילה נכתבת בקמץ קטן או בחטף-קמץ בכל הצורות של המילה: תכנית, אמנם, אניה, למחרת, צהריים, יזמה ( yozma ) וכו'. 6. בכתיב מלא לא מוסיפים י' אחרי אות, המנוקדת בשווא נח: עברית, ללמוד, מכתב, שמלה, דמיון וכו'. כאשר הקורא עלול לשבש את המילה, רצוי להוסיף ניקוד עזר: מנהל (minhal ( - להוסיף חיריק מתחת ל- מ' (כדי לא להגות: menahel ) וכן: מחזור (mihzur ) להבחין בינה ובין : mahzor . |
|
השפה העברית לדורותיה |
|
|
יחידת הוראה 1 | א. כמובן, קיצור הצירוף (במקום: נרות לשבת - נרות שבת; במקום: שרשרת מזהב - שרשרת זהב; במקום: מפה של ארץ ישראל - מפת ארץ ישראל).
ב. אפשרות לדייק בתיאור האובייקט: שולחן עבודה (שולחן, שמשמש ספציפית לעבודה עליו); שולחן מנהל (שולחן, שנועד להיות של מנהל) ; שולחן אוכל (שולחן, שנועד לשמש למטרת אכילה סביבו) ; שולחן זכוכית (שולחן, שעשוי מזכוכית) וכו'.
מרכיביה של הסמיכות נתפסים כיחידת משמעות אחת; וההיסמכות של המרכיב הראשון שבמרכיבים אל המרכיב שאחריו, היא מבחינת ההטעמה: הטעמת הנסמך חלשה מהטעמת הסומך. השוני בהטעמה משפיע גם על מערכת תנועותיו של הנסמך, ולכן הוא שומר מבחינת עיצוריו על מצב קדום; הסמיכות משמרת את התי"ו בנסמך תמיד. לנסמך יש לרוב הטעמה, אבל היא חלשה .
כל שינוי דקדוקי (כגון, ה"א הידיעה, הוספת כינויי קניין, כינויים חבורים וכד' ) חל על הסומך (המילה השנייה) בלבד. הסומך יכול להיות מילה או צירוף מילים. סיומת הרבים מצטרפת לנסמך.
|
|
והפעם: הסמיכות | ||
מה בין "אותי" ו"אתי" ? | אותה מילת היחס, אך המשמעות שונה והנטייה שונה: |
|
מהם משקלי שמות העצם ? | יסודם של משקלי שמות העצם הוא במקרא. |
|
והפעם הסמיכות - המשך |
|
|
יצירת מילים חדשות בעברית |
|
|
מהי הסמיכות | מושגים חשובים בדקדוק | אם הדובר הילידי (שזוהי שפת האם שלו) מכיר במשפט כמשפט, שהמסר שלו (הרעיון שבו) ברור לכל דוברי השפה, זהו משפט קביל; אין זה אומר, שהמשפט נורמטיבי (נכון לפי כללי השפה). הערה: הגדרת מושגים אלה נעשתה על-סמך הקורס: "התפתחות שפה בילדות המוקדמת" בהנחיית דר' עדית שר. |
יחידה 4 | שתי מילות יחס עם אותה הנטייה, אך במשמעות שונה ־ הכיצד? | |
יחידת־הוראה 5 | אותה מילת היחס בשתי משמעויות שונות |